Faaborg-Midtfyn: “Med WFP kan vi nå helt nye målgrupper”

Med WFP forventer Faaborg-Midtfyn Kommune store besparelser og mulighed for at booke aftaler med helt nye målgrupper. Derfor rulles systemet ud i hele kommunen.

Faaborg-Midtfyn Kommune gik i maj 2017 i drift med WFP i deres Jobcenter. Det har i høj grad lettet administrationen af møder, fortæller Peter Bach Nielsen, Digitaliseringskonsulent i Faaborg-Midtfyn Kommune:

”Fordi borgeren nu kan booke direkte, slipper sagsbehandlerne for at lave en masse bookinger. Og hvor vi før ringede eller skrev til borgeren, hvis et møde blev aflyst eller flyttet, giver WFP nu automatisk besked til borgeren.”

WFP skal koordinere 25.000 møder

En af årsagerne til at Faaborg-Midtfyn valgte WFP, er systemets mulighed for at finde ledige lokaler.
I øjeblikket holder sagsbehandlerne borgersamtaler på deres eget kontor, men til november flytter Jobcentret. Herefter skal de cirka 100 medarbejdere deles om 20 mødelokaler, og den ville ifølge Peter Bach Nielsen bliver uoverskuelig:

”Det ville blive en kæmpe udfordring og kræve rigtig mange ressourcer at koordinere ledige mødelokaler for cirka 25.000 årlige borgersamtaler. Men det gør systemet for os.”

Faabrog-Midtfyn Kommune forventer samtidig en besparelse på to til tre medarbejdere i receptionen, fordi WFP kan guide borgeren til det rigtige mødelokale.

De andre områder vil også på

I Faaborg-Midtfyns styregruppe planlagde man fra starten at tage implementeringen i organisationen i etaper. Efter Jobcentret kommer turen til Borgerservice, og dernæst alkoholbehandlingen under Sundhed og Omsorg. Rygtet om de gode erfaringer med WFP, har dog, ifølge Peter Bach Nielsen, fået flere områder til selv at henvende sig til styregruppen:

”Blandt andet har Træning og Rehabilitering spurgt: ”Hvornår må vi komme på WFP, så vi kan bruge den smarte planlægning?” Det ser vi som et godt tegn på, at vi har forstået at bruge systemet rigtigt.”

Kontakt med nye målgrupper

Med borgeren i centrum er Faaborg-Midtfyn Kommune også i gang med at videretænke deres virtuelle alkoholbehandling i kombination med WFP; en tanke, der lægger sig op ad Sundhedsstyrelsens tanker om kvalitet i alkoholbehandlingen, som netop varetages af kommunerne. Peter Bach Nielsen forklarer:

”Med WFP får vi et værktøj, hvor borgerne anonymt kan booke et skype-møde med en alkoholbehandler. Det giver os en helt unik mulighed for at nå en målgruppe, vi ellers har svært ved at få kontakt med på den traditionelle måde.”

Faaborg Midtfyn Kommune udruller WFP indenfor deres alkoholbehandling i løbet af efteråret.