Fredericia går på Skiftesporet: “Det vil øge produktiviteten”

Efter STAR åbnede for Skiftesporet, har Fredericia Kommune skiftet JobCenter Planner ud med WFP. Fordele som automatisk lokalebooking, bedre dataudtræk og en hurtigere vej til nyudvikling har været afgørende for valget. 

Med Skiftesporet må kommunerne udstille tilbud på jobnet.dk gennem andre systemer end Jobcenter Planner. Da Fredericia Kommune bruger WFP i forvejen, giver det ét system mindre i Jobcentret. Og ifølge Fredericia Kommunes faglige konsulent, Jesper Nissen,  løser WFP samtidig kommunens udfordringer omkring mødelokaler:

”Jobcenter Planner kan ikke håndtere booking af lokaler. Så hver gang en borger har booket et møde, har medarbejderne efterfølgende været inde og lede efter- og booke et ledigt mødelokale. Hvis der ikke har været et ledigt lokale, har medarbejderen været nødt til at kontakte borgeren og lave en ny aftale.”

Med Skiftesporet slipper kommunen helt for scenariet omkring mødelokaler, da WFP automatisk booker et ledigt mødelokale, når borgeren booker sit møde. Ledelsen i Fredericia Kommune forventer, at det vil øge medarbejdernes produktivitet, fordi de i stedet kan bruge tiden på at lave afrapportering lige efter mødet. Derved bliver der hurtigere styr på de opgaver, der er afledt af samtalerne.

Herre i eget hus

Med Skiftesporet kan kommunerne i langt højere grad styre hele selvbookingsdelen. I Fredericia forventer de at øge antallet af selvbookere, da de kan få flere målgrupper på, og da de får mulighed for at lægge tilbud op på de websider, hvor borgerne færdes – f.eks. på kommunens egen hjemmeside.

”Overordnet giver Skiftesporet os noget handlefrihed. Vi bliver herre i eget hus. Det betyder meget, at vi har en tæt kontakt til leverandøren af løsningen, hver gang vi har forslag til rettelser eller udvikling af noget funktionalitet,”
fortæller Jesper Nissen.

For at sikre en mere effektiv planlægning og styring af arbejdet i jobcenteret, har Fredericia Kommune i forbindelse med Skiftesporet, fået udviklet en række nye rapporter. Til eksempel hvilke on-line tilbud, der ikke har ledige tider pr. uge, og hvilke systemer de enkelte målgrupper bruger til booking. Jesper Nissen fortæller:

”I forhold til statistik har vi ikke kunnet trække særlig mange brugbare data fra JCP. Nu får vi mulighed for at påvirke de træk af data på produktivitet og ressourceforbrug, som vi skal bruge til planlægning og evaluering”.

Flere kommuner på Skiftesporet

Siden Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) i foråret annoncerede, at man åbnede for Skiftesporet, som tillader Jobcentrene at bruge andre systemer til ombooking og selvbooking, har Edora A/S arbejdet på højtryk for at tilpasse WFP.
I processen med Fredericia har Edora analyseret kommunens brugsmønstre i Jobcenter Planner, og samtidig haft et tæt testforløb med både STAR og Fredericia Kommune.

”Vi har været glade for et konstruktivt og effektivt samarbejde med Fredericia Kommune, hvor vi navnlig har drøftet deres behov for ledelsesinformation. Vi ser frem til, at de kommende kommuner på Skiftesporet får glæde af den indsats, som Fredericia har lagt i projektet,”
siger Mikkel Lou, leveranceansvarlig hos Edora A/S.

Edora A/S er i dialog med flere kommuner, som er interesserede i at komme på Skiftesporet.
Alle kommuner skal igennem den samme proces som Fredericia, hvor det kortlægges, hvordan de bruger Jobcenter Planner i forhold til WFP, og herefter skal løsningen testes sammen med kommunen.