Gladsaxe Kommune bruger WFP i flere forvaltninger som giver borgerne én indgang til hele kommunen. Det er kommunens mål at bruge WFP alle de steder, hvor borgerne kan booke en tid hos kommunen.

I Gladsaxe Kommune har Borgerservice i flere år kørt med digital tidsbestilling. Borgerne kan bestille tid til pas, kørekort, hjælp til pension og andre tilbud på hjemmesiden eller på den digitale reception.
Therese Monrad, Digitaliseringskonsulent i Gladsaxe Kommune fortæller:

”Det gør en stor forskel for de borgere, der har travlt, at man kender sin tid, og at man er hurtigt inde og ude igen. På den måde bliver der også bedre tid til at vejlede de borgere, der har brug for mere hjælp.”

Borgerne kan samme sted booke både giftefoged og borgerrådgiver

I Jobcentret bruger borgerne WFP’s digitale reception til at melde deres ankomst til de aftaler, de selv har booket via jobnet.dk, og de aftaler borgerne er indkaldt til via kommunens sagsbehandlingssystem. Medarbejderne kan på den måde få overblik over dagens aftaler og blive adviseret, når en borger møder op.

I Gladsaxe kan borgerne også booke en tid hos en giftefoged, eller en Borgerrådgiver, der kan agere mediator mellem borger og kommune for at sikre en konstruktiv dialog. Gladsaxes Familie- og Ungecenter tilbyder hjælp til familier og unge, som oplever at være havnet i problemer, de selv har svært ved at løse. Her bruger medarbejderne WFP til at booke forløb med familierne og samarbejdspartnere for eksempel skolelærere.

På grund af WFP’s bookingbekræftelser og SMS-påmindelser, møder flere familier nu op til deres aftaler i Familie- og Ungecentret. Medarbejderne brugte før lang tid på at tjekke, om borgeren var ankommet, får de med WFP automatisk besked via email.

Gladsaxe Kommune bruger også WFP i sager om aktindsigt. Det gør det nemt at få overblik over hvilke møder, borgeren har haft med kommunen, og hvilken kommunikation borgeren har modtaget.

Gladsaxe Kommune har senest indført WFP i Grønt IDÉcenter, som vejleder borgerne i miljørigtige handlinger. Via WFP kan borgerne nu booke udstyr som fugtmålere og klimapistoler på kommunens hjemmeside. Og Gladsaxe fokuserer på genkendeligheden ved ét system, når man som borger skal booke tid hos kommunen.

Digitaliseringkonsulent, Therese Monrad, forklarer:

Vi har stor fokus på ”Én indgang til kommunen”. Det skal være let for borgerne at komme i kontakt med kommunen lige meget, hvilke forvaltning deres sag bliver behandlet i.”

WFP skal i Gladsaxe Kommune indføres i hjælpemiddelcentralen og ungeenheden

Næste skridt er udlån af hjælpemidler fra kommunens hjælpemiddelcentral, og derefter skal WFP indføres i ungeenheden i Gladsaxe Kommune. Ungeenheden giver råd og vejledning til unge under 30 år, der ikke er har et arbejde og en uddannelse. Her vil medarbejderne bruge WFP til at booke møder med de unge. Afdelingen har en forventning om, at WFP’s SMS-påmindelser vil gøre en stor forskel i antallet af unge, der dukker op til deres aftale.